Umiesz liczyć – licz na siebie,  to stare porzekadło. Ale w ekonomii społecznej możemy liczyć także na innych. Po prostu nie jesteśmy osamotnieni. Nie chodzi tylko o Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej. Grupa założycielska spółdzielni socjalnej powinna być aktywna i chętna do wspólnych działań. Zebranie grupy osób chcących założyć spółdzielnię socjalną i rozumiejących działania ekonomii społecznej nie należy do rzeczy łatwych. Staraj się, aby grupa inicjatywna to osoby które się w miarę znają i mają podstawowe zaufanie. Trudna to decyzja kadrowa i ludzka a także biznesowa.

Zanim podejmiemy decyzję o założeniu spółdzielni socjalnej kilka sprawdzonych rad :

1/ Trzeba określić możliwy zakres działalności przyszłej spółdzielni socjalnej. Można skorzystać z sprawdzonych schematów działalności innych spółdzielni. Podstawą powodzenia jest wspólnie przygotowany biznesplan.

2/ Przygotuj dokumenty niezbędne do funkcjonowania tj. Statut spółdzielni. Pamiętaj: wkład to nie to samo co udział. Statut powinien określać zasady finansowania oraz funkcjonowania organów spółdzielni.

3/ Ogranicz wydatki do pozyskanych środków finansowych. Początek jest trudny- tylko wpisowe i udziały oraz dotacja z OWES-u. Nie przesadzaj z wynagrodzeniami, na początku zawsze jest trudno z finansami i wydajnością członków spółdzielni.

4/ Dziel pracę równo między wszystkich członków /pracowników spółdzielni. Nie udawaj, że się znasz na wszystkim. Czasem inni zrobią to lepiej. Podział pracy ma bezpośredni wpływ na przychody waszej spółdzielni.

5/ Nie zapomnij o księgowości. Szukamy biura rachunkowego posiadającego doświadczenie w obsłudze działalności gospodarczej i rozliczaniu dotacji.

6/Ważna sprawa – lokal!. Określ potrzeby siedziby w zależności od planowanej działalności. Nie planuj na wyrost – co miesiąc trzeba płacić czynsz. Siedziba nie musi być w atrakcyjnym miejscu ( to dużo kosztuje). Najważniejsze jest dopasowanie do waszych planowanych usług lub produkcji.

Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Debrznie na pewno pomoże wam w podjęciu decyzji i przygotowaniu niezbędnych dokumentów do rejestracji w KRS i pozyskaniu dotacji.

 

Opracował: Tadeusz Podymiak

Skip to content