Na Zarządach Podmiotów Ekonomii Społecznej – Spółdzielniach Socjalnych, Fundacjach i Stowarzyszeniach niezależnie czy prowadzą działalność gospodarczą czy odpłatną działalność pożytku publicznego ciążą pewne obowiązki za które odpowiada Zarząd PES. Są to między innymi :
- Coroczne sprawozdanie finansowe
- Fundacje: coroczne sprawozdanie z działalności merytoryczne do Ministerstwa
- Coroczna deklaracja podatkowa CIT
- Posiedzenia organów organizacji
- Sprawozdanie zarządu z działań organizacji
- Sprawozdanie do GUS
- Księgowe i finansowe zamknięcie roku (obrotowego)
- Inwentaryzacja
- Obowiązek RODO
Najczęściej składane deklaracje /sprawozdania roczne:
1) Do 31 stycznia – Deklaracja i odprowadzanie podatku od nieruchomo – w przypadku posiadania lokalu
2) Do 31 stycznia składamy deklarację PIT 4R – informacja o przekazanych w ciągu roku zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, informacje PIT 11- w formie papierowej- za poprzedni rok obrotowy,
3) Do 31 stycznia – Deklaracja 8AR – informacja o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych
4) Do 28 lutego składamy Informacje PIT 11 w wersji elektronicznej
5) Do 31 marca składamy roczne Zeznanie CIT 8 o osiągniętych przychodach i kosztach
6) Do 31 marca sporządzamy Sprawozdanie Finansowe
7) W ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia Sprawozdania Finansowego ( maksymalnie do 10 lipca ) składamy wraz z Uchwałą Zatwierdzającą do Urzędu Skarbowego
8) W ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia Sprawozdania Finansowego składamy Sprawozdanie do KRS
Często zapominamy o inwentaryzacji. Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe musi przeprowadzić na koniec roku inwentaryzację. Ten obowiązek wynika z art. 4 ust. 3 ustawy o rachunkowości i jest jednym z warunków poprawnego sporządzenia sprawozdania finansowego. Warto skorzystać ze wskazówek zawartych w komunikacie ministra finansów z 20 lipca 2016 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów(Dz. Urz. MF z 28 lipca 2016 r. poz. 55).
Inną często zapominaną sprawą jest prowadzenie książki protokołów zarządu PES. Przechowywane powinny być także Protokoły ze spotkań decyzyjnych organów, np. z zarządu PES (wraz z podpisaną listą obecności i podpisami). Jeśli w statucie Podmiotu Ekonomii Społecznej jest wzmianka o tym, że np. zarząd lub komisja rewizyjna pracują wg regulaminu, to należy sporządzić także taki regulamin.
c.d.n.
Tadeusz Podymiak – doradca kluczowy OWES Debrzno