Działalność BPO w Debrznie
Biuro Porad Obywatelskich (BPO) jest miejscem, gdzie każdy bez względu na płeć, wykształcenie, narodowość, status majątkowy może uzyskać bezpłatną, rzetelną
i wyczerpującą poradę lub informację obywatelską.
Poradnictwo obywatelskie obejmuje informowanie obywatela o przysługujących mu prawach i spoczywających na nim obowiązkach, w zakresie istotnym dla rozwiązania jego problemu oraz pomoc w wyborze optymalnego rozwiązania.
Biuro Porad Obywatelskich istnieje w Debrznie od 2001 roku. Prowadzone jest przez Stowarzyszenie ?Na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno? na podstawie porozumienia zawartego 15 października 2001 roku ze Związkiem Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich w Warszawie.
BPO w Debrznie jest jedyną organizacją zajmującą się bezpłatnym poradnictwem
i rzecznictwem obywatelskim na terenie powiatu człuchowskiego. Zgodnie z przyjętą misją wychodzimy naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na bezpłatną, bezstronną, aktualną
i rzetelną poradę o przysługujących obywatelowi prawach, ciążących na nim obowiązkach
oraz informację o instytucjach i organizacjach zajmujących się świadczeniem pomocy.
Z uwagi na fakt członkostwa w Związku Biur Porad Obywatelskich, debrzeńskie biuro udziela porad obywatelskich i informacji w oparciu o wspólnie przyjęty, jednolity system standardów mający na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu świadczonych usług, do których należą:
- System informacyjny ? pomagający w rozwiązywaniu problemów klienta,
- Sposób udzielania informacji ? wyczerpujący, zrozumiały, przyjacielski,
- Dostępność Biura i informacji dla wszystkich osób potrzebujących porady, bez względu na płeć, wiek, rasę, wyznanie, wykształcenie, status majątkowy,
- Profesjonalny personel BPO,
- Jednolity wzór dokumentacji,
- Wspólny znak graficzny,
- Niezależność i samodzielność BPO.
Porady udzielane są w sprawach:
- mieszkaniowych
- rodzinnych,
- świadczeń socjalnych,
- świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
- zatrudnienia i bezrobocia.
Informacje udzielane są w sprawach:
- imigracji/ repatriacji,
- finansowych,
- niepełnosprawności,
- obywatela a instytucji,
- pozbawienia wolności,
- spadkowych,
- konsumenckich,
- stosunków międzyludzkich,
- własności.
Działalność Biura Porad Obywatelskich w Debrznie finansowana jest wyłącznie ze środków pozyskiwanych z różnych źródeł zewnętrznych, zarówno krajowych, jak
i europejskich. W związku ze specyfiką pozyskiwania funduszy w historii działalności Biura zdarzały się okresy, w których nie było środków na wynagrodzenia, mimo to doradcy udzielali porad wolontarystycznie, gwarantując tym samym ciągłość działalności BPO.
BPO w Debrznie sukcesywnie i w miarę możliwości finansowych stara się rozwijać swoją działalność. W odpowiedzi na obserwowane zapotrzebowanie uruchamiane były i są Punkty Poradnictwa Obywatelskiego, w ramach których doradcy w określonych dniach
i godzinach pełnią dyżury w terenie. W przeciągu 9-cio letniej działalności Biura PPO funkcjonowały w: Starym Gronowie, Strzeczonie, Cierzniach, Uniechowie, Lipce, Sępólnie Krajeńskim, Kamieniu Krajeńskim, Człuchowie, Skowarnkach i Zakładzie Karnym
w Czarnem.
Zespół BPO w Debrznie
Kierownik Biura ? Agnieszka Theus
Zespół/Doradcy
- Agnieszka Theus
- Anna Brudnicka
- Jacek Janusz
- Joanna Adamiak-Nosińska
- Renata Pisuk
- Włodzimierz Czubaty
- Krystyna Inglowska
- Magdalena Kamowska
- Małgorzata Pluto-Prądzyńska
- Dariusz Urbański
Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Misja BPO
Misją BPO jest zapewnienie obywatelom wiedzy o przysługujących im prawach, tak aby potrafili w aktywny i skuteczny sposób rozwiązywać swoje problemy.
Zasady doradzania
- Otwartość dla wszystkich ? każda osoba może być klientem Biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
- Bezpłatność usług ? świadczone przez Biuro porady są całkowicie bezpłatne
- Poufność usług ? biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez niego informacji. Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w Biurze i może być udostępniony na prośbę klienta.
- Bezstronność usług ? doradca udzielając porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami; nie ocenia klienta i jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu.
- Niezależność usług ? BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.
- Aktualność i rzetelność informacji – każda porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO system informacyjny. Informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.
- Samodzielność klienta ? doradca nie podejmuje decyzji za klienta ? to klient sam dokonuje wyboru.
Standardy udzielania porad
Porady udzielane są według jednolitego schematu doradzania obowiązującego w całej sieci poradnictwa obywatelskiego. Składa się on z następujących elementów:
- przedstawienie klientowi zasad poradnictwa obywatelskiego,
- zdiagnozowanie problemu,
- przedstawienie sposobów rozwiązania problemu wraz ze wszystkimi konsekwencjami,
- zawsze w oparciu o system informacyjny,
- w miarę potrzeb, ustalenie z klientem szczegółowego planu działania,
- wsparcie i wzmocnienie motywacji klienta do rozwiązania problemu
- w razie potrzeby skierowanie do właściwej instytucji lub organizacji udzielającej pomocy.
Wybór rozwiązania zawsze pozostawia się klientowi, doradca w żadnym wypadku nie może sugerować ani dokonywać za klienta rozwiązania jego problemu.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Godziny Otwarcia Biura
Biuro Porad Obywatelskich w Debrznie
- poniedziałek 10.00 ? 11.00
- środa 16.00 ? 17.00
- czwartek 16.00 ? 18.00