Działalność BPO w Debrznie

Biuro Porad Obywatelskich (BPO) jest miejscem, gdzie każdy bez względu na płeć, wykształcenie, narodowość, status majątkowy może uzyskać bezpłatną, rzetelną
i wyczerpującą poradę lub informację obywatelską.

Poradnictwo obywatelskie obejmuje informowanie obywatela o przysługujących mu prawach i spoczywających na nim obowiązkach, w zakresie istotnym dla rozwiązania jego problemu oraz pomoc w wyborze optymalnego rozwiązania.

Biuro Porad Obywatelskich istnieje w Debrznie od 2001 roku. Prowadzone jest przez Stowarzyszenie ?Na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno? na podstawie porozumienia zawartego 15 października 2001 roku ze Związkiem Stowarzyszeń Biur Porad Obywatelskich w Warszawie.

BPO w Debrznie jest jedyną organizacją zajmującą się bezpłatnym poradnictwem
i rzecznictwem obywatelskim na terenie powiatu człuchowskiego. Zgodnie z przyjętą misją wychodzimy naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na bezpłatną, bezstronną, aktualną
i rzetelną poradę o przysługujących obywatelowi prawach, ciążących na nim obowiązkach
oraz informację o instytucjach i organizacjach zajmujących się świadczeniem pomocy.

Z uwagi na fakt członkostwa w Związku Biur Porad Obywatelskich, debrzeńskie biuro udziela porad obywatelskich i informacji w oparciu o wspólnie przyjęty, jednolity system standardów mający na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu świadczonych usług, do których należą:

  • System informacyjny ? pomagający w rozwiązywaniu problemów klienta,
  • Sposób udzielania informacji ? wyczerpujący, zrozumiały, przyjacielski,
  • Dostępność Biura i informacji dla wszystkich osób potrzebujących porady, bez względu na płeć, wiek, rasę, wyznanie, wykształcenie, status majątkowy,
  • Profesjonalny personel BPO,
  • Jednolity wzór dokumentacji,
  • Wspólny znak graficzny,
  • Niezależność i samodzielność BPO.

Porady udzielane są w sprawach:

  • mieszkaniowych
  • rodzinnych,
  • świadczeń socjalnych,
  • świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
  • zatrudnienia i bezrobocia.

Informacje udzielane są w sprawach:

  • imigracji/ repatriacji,
  • finansowych,
  • niepełnosprawności,
  • obywatela a instytucji,
  • pozbawienia wolności,
  • spadkowych,
  • konsumenckich,
  • stosunków międzyludzkich,
  • własności.

Działalność Biura Porad Obywatelskich w Debrznie finansowana jest wyłącznie ze środków pozyskiwanych z różnych źródeł zewnętrznych, zarówno krajowych, jak
i europejskich. W związku ze specyfiką pozyskiwania funduszy w historii działalności Biura zdarzały się okresy, w których nie było środków na wynagrodzenia, mimo to doradcy udzielali porad wolontarystycznie, gwarantując tym samym ciągłość działalności BPO.

BPO w Debrznie sukcesywnie i w miarę możliwości finansowych stara się rozwijać swoją działalność. W odpowiedzi na obserwowane zapotrzebowanie uruchamiane były i są Punkty Poradnictwa Obywatelskiego, w ramach których doradcy w określonych dniach
i godzinach pełnią dyżury w terenie. W przeciągu 9-cio letniej działalności Biura PPO funkcjonowały w: Starym Gronowie, Strzeczonie, Cierzniach, Uniechowie, Lipce, Sępólnie Krajeńskim, Kamieniu Krajeńskim, Człuchowie, Skowarnkach i Zakładzie Karnym
w Czarnem.

Zespół BPO w Debrznie

Kierownik Biura ? Agnieszka Theus

Zespół/Doradcy

  • Agnieszka Theus
  • Anna Brudnicka
  • Jacek Janusz
  • Joanna Adamiak-Nosińska
  • Renata Pisuk
  • Włodzimierz Czubaty
  • Krystyna Inglowska
  • Magdalena Kamowska
  • Małgorzata Pluto-Prądzyńska
  • Dariusz Urbański

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Misja BPO

Misją BPO jest zapewnienie obywatelom wiedzy o przysługujących im prawach, tak aby potrafili w aktywny i skuteczny sposób rozwiązywać swoje problemy.

Zasady doradzania

  1. Otwartość dla wszystkich ? każda osoba może być klientem Biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
  2. Bezpłatność usług ? świadczone przez Biuro porady są całkowicie bezpłatne
  3. Poufność usług ? biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez niego informacji. Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w Biurze i może być udostępniony na prośbę klienta.
  4. Bezstronność usług ? doradca udzielając porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami; nie ocenia klienta i jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu.
  5. Niezależność usług ? BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.
  6. Aktualność i rzetelność informacji – każda porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO system informacyjny. Informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.
  7. Samodzielność klienta ? doradca nie podejmuje decyzji za klienta ? to klient sam dokonuje wyboru.

Standardy udzielania porad

Porady udzielane są według jednolitego schematu doradzania obowiązującego w całej sieci poradnictwa obywatelskiego. Składa się on z następujących elementów:

  • przedstawienie klientowi zasad poradnictwa obywatelskiego,
  • zdiagnozowanie problemu,
  • przedstawienie sposobów rozwiązania problemu wraz ze wszystkimi konsekwencjami,
  • zawsze w oparciu o system informacyjny,
  • w miarę potrzeb, ustalenie z klientem szczegółowego planu działania,
  • wsparcie i wzmocnienie motywacji klienta do rozwiązania problemu
  • w razie potrzeby skierowanie do właściwej instytucji lub organizacji udzielającej pomocy.

Wybór rozwiązania zawsze pozostawia się klientowi, doradca w żadnym wypadku nie może sugerować ani dokonywać za klienta rozwiązania jego problemu.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Godziny Otwarcia Biura

Biuro Porad Obywatelskich w Debrznie

  • poniedziałek 10.00 ? 11.00
  • środa 16.00 ? 17.00
  • czwartek 16.00 ? 18.00

www.stowdeb.pl/bpo

Skip to content