Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Część 1 artykułu o zawodach przyszłości w trzecim sektorze znajdą Państwo tutaj

Część 2:

Broker edukacyjny

Broker edukacyjny należy do grupy tak zwanych zawodów przyszłości, cieszących się wciąż rosnącym zainteresowaniem. Osoba zatrudniona na tym stanowisku jest doradcą w zakresie wyboru ścieżek edukacyjnych dla klientów indywidualnych. Broker edukacyjny może pomóc w wyborze kierunku studiów lub szkoły zawodowej czy technikum, kursu językowego, szkolenia zawodowego, studiów podyplomowych i wielu innych dostępnych obecnie dróg edukacji i doskonalenia zawodowego. Z jego usług korzystają głównie osoby pragnące pozyskać nowe kwalifikacje zawodowe lub przekwalifikować się z racji bezskutecznego poszukiwania zatrudnienia w zawodzie wyuczonym. Praca brokera edukacyjnego rozpoczyna się od przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z osobą zainteresowaną, mającego na celu sprecyzowanie jej możliwości i warunków psychologicznych, a także dotychczasowych osiągnięć i pozyskanych kwalifikacji. W oparciu o pozyskane dane i oczekiwania klienta, broker opracowuje kompleksową ofertę, zawierającą kilka alternatyw jego zdaniem najbardziej korzystnych w danym przypadku.

Broker edukacyjny jest indywidualnym doradcą, który:

  • gromadzi i stale aktualizuje informacje o rynku edukacyjnym,
  • bada predyspozycje osobowościowe i zawodowe klientów,
  • udziela fachowych porad dotyczących edukacji, dobiera kierunek, rodzaj, poziom szkolenia konfrontując je z potrzebami rynku, jednocześnie uwzględnia certyfikację, koszty szkolenia oraz możliwości psychofizyczne i ekonomiczne klienta,
  • pośredniczy między klientem, a rynkiem szkoleniowym; kieruje do konkretnych placówek szkoleniowych, w szczególności pośredniczy w zawieraniu i wykonywaniu umów w zakresie kształcenia, doskonalenia i przekwalifikowania zawodowego oraz szkoleń w imieniu i na rzecz klienta.
  • Musi znać prawo pracy, ustawy o systemie oświaty i inne akty prawne.

Broker ma być pośrednikiem między rynkiem, a klientem pomocy społecznej. Broker powinien współpracować z doradcą zawodowym i psychologiem. Temat godny zainteresowania i rozważenia przez organizacje działające w sferze pomocy społecznej i reintegracji społeczno-zawodowej.

  • Broker edukacyjny, w przeciwieństwie do doradcy zawodowego, który jedynie wskazuje indywidualną drogę rozwoju, dobiera kierunek, rodzaj i poziom szkolenia, kursu lub studiów oraz ustala indywidualną ścieżkę edukacyjną klienta, biorąc pod uwagę aktualne potrzeby rynku. Równocześnie broker musi uwzględniać kwalifikacje klienta oraz indywidualne możliwości psychologiczne i ekonomiczne. W przypadku osób niepełnosprawnych broker edukacyjny sprawdzi dostępność obiektu, w którym organizowane są kursy.
  • Usługi takiego brokera mają być dla klienta bezpłatne.
  • Broker powinien być nastawiony na skuteczne realizowanie zadań.
  • Charakteryzować go powinny umiejętność świadczenia wsparcia w zdobyciu wiedzy interdyscyplinarnej oraz umiejętności w zakresie: diagnozy, poradnictwa, własnego rozwoju i prowadzenia działalności gospodarczej. 

Broker edukacyjny pośredniczy między klientem, a rynkiem szkoleniowym. Wyszukuje i selekcjonuje oferty szkoleniowe, diagnozuje potrzeby i doradza klientom, planuje ścieżki kariery współpracując z doradcą zawodowym

Głównym celem pracy brokera edukacyjnego jest skojarzenie oczekiwań i możliwości klienta z ofertą szkoleniową oraz zapotrzebowaniem rynku na osoby o danych kwalifikacjach. Broker edukacyjny analizuje, monitoruje rynek usług edukacyjnych, tworząc bazę informacji edukacyjnej. Dokonuje selekcji i wyboru, opracowuje specyfikacje oraz kryteria doboru ofert szkoleniowych. Analizuje programy szkoleniowe, kadrę wykładowców/trenerów, certyfikację szkoleń pod kątem potrzeb klienta i oczekiwań rynku. Identyfikuje oczekiwania klientów z uwzględnieniem ich możliwości zawodowych, psychofizycznych, ekonomicznych oraz aktualnych potrzeb rynku pracy. Monitoruje realizację przebiegu zlecenia – weryfikuje opinie klienta i oferenta szkoleń. Pośredniczy między klientem a rynkiem usług edukacyjnych. Udziela konsultacji i porad w wyborze ścieżki edukacyjnej, planowania kariery, podnoszenia lub zmiany kwalifikacji. Współpracuje z klientem indywidualnym, grupowym, instytucjami szkoleniowymi, instytucjami rynku pracy, doradcą zawodowym. Efektem jego działań jest zawarcie umowy szkoleniowej. Prowadzi i przechowuje niezbędną dokumentację. Broker edukacyjny pracuje samodzielnie, ale jego praca wymaga ścisłej współpracy z innymi. Musi wykazać się kreatywnością, komunikatywnością, dobrą organizacją pracy, umiejętnościami analitycznego myślenia i nieschematycznego działania

Broker edukacyjny powinien cechować się bardzo wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi: nawiązywania kontaktów z innymi, zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym, zachowań asertywnych, wywierania wpływu, rozwiązywania konfliktów, adaptacji społecznej oraz empatią i umiejętnościami negocjacyjnymi. Podstawą pracy są kontakty z ludźmi. Wzajemne kontakty kształtowane powinny być na zasadach pełnej dobrowolności, wspólnoty zainteresowań, bezkonfliktowości i wzajemnego poszanowania. Broker edukacyjny powinien być życzliwy, spokojny i opanowany. Niezbędną cechą jest wytrwałość i cierpliwość, a także zdolność koncentracji, podzielność uwagi, umiejętności analizy i syntezy informacji, wyciągania wniosków. Równie ważnymi cechami dla tego zawodu są: innowacyjność, kreatywność, skuteczne dążenie do celu, dobra organizacja pracy, orientacja na ludzi, zadania i rezultaty. Uzupełniającymi, ale ważnymi umiejętnościami są: zarządzanie czasem, radzenie sobie z konfliktami, kontrolowanie stresu i niwelowanie objawów wypalenia zawodowego.

Przedstawione propozycje to tylko niektóre z tych, które mogą stanowić ciekawą alternatywę dla organizacji społecznych i podejmowanych przez nie działań. Co szczególnie istotne, to fakt, że te zawody/profesje mogą się zmieniać, stawać się powszechnymi lub mogą pojawiać się zupełnie nowe, których dzisiaj nie dostrzegamy. Dlatego tak ważnym jest obserwowanie zachodzących na rynku procesów, zmian i trendów. Umiejętność adaptacji tudzież kreowania popytu na nowe usługi jest jedną z kluczowych cech przedsiębiorstw prężnie działających lub chcących się rozwijać.

Podsumowując, osoby działające w sektorze ekonomii społecznej poza oczywistym stanem bycia gotowym do realizacji misji powinny być permanentnie otwarte na zmianę, odmienność, różnorodność. Tylko otwarta postawa i wyzbycie się naturalnych tendencji do oceny mogą skutkować tym, że wnikliwa obserwacja rzeczywistości pozwoli zdefiniować przewagi konkurencyjne gwarantujące rozwój oraz umożliwiające reakcje w świetle aktualnych potrzeb społecznych. 

Adrian Ignasiak – doradca biznesowy OWES Debrzno