1. Otwartość dla wszystkich ? każda osoba może być klientem Biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
2. Bezpłatność usług ? świadczone przez Biuro porady są całkowicie bezpłatne
3. Poufność usług ? biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez niego informacji.
Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w Biurze i może być udostępniony na prośbę klienta.
4. Bezstronność usług ? doradca udzielając porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami; nie ocenia klienta i jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu.
5. Niezależność usług ? BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta nie zaś interesem kogokolwiek innego.
6. Aktualność i rzetelność informacji – każda porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO system informacyjny. Informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.
7. Samodzielność klienta ? doradca nie podejmuje decyzji za klienta ? to klient sam dokonuje wyboru.
Standardy udzielania porad
Porady udzielane są według jednolitego schematu doradzania obowiązującego w całej sieci poradnictwa obywatelskiego. Składa się on z następujących elementów:
– przedstawienie klientowi zasad poradnictwa obywatelskiego,
– zdiagnozowanie problemu,
– przedstawienie sposobów rozwiązania problemu wraz ze wszystkimi konsekwencjami,
zawsze w oparciu o system informacyjny,
– w miarę potrzeb, ustalenie z klientem szczegółowego planu działania,
– wsparcie i wzmocnienie motywacji klienta do rozwiązania problemu
– w razie potrzeby skierowanie do właściwej instytucji lub organizacji udzielającej pomocy.
Wybór rozwiązania zawsze pozostawia się klientowi, doradca w żadnym wypadku nie może sugerować ani dokonywać za klienta rozwiązania jego problemu.